woensdag 11 september 2013 | 128.114x bekeken | 28x gedeeld | Leestijd: 3 minuten

Spelen in de Bossen – augmented reality stimuleert kinderen om naar buiten te gaan

Het project Spelen in de Bossen is een van de projecten die is ontstaan uit de Mediawijzer.net Stimuleringsregeling 2012. Aan de hand van een app en met behulp van augmented reality worden kinderen gestimuleerd om meer te bewegen en de wereld buiten te ontdekken. Hoe gaat het met het project? En hoe bereiken de makers de doelgroep? Wij spraken met projectleider Huub van Dommelen van Aglia en Jochem van Hattum, opdrachtgever Stichting Nationale Boomfeestdag.

Wat houdt het project Spelen in de Bossen in?
“Wij maken ons zorgen om het contact van kinderen met hun leefomgeving. Het is bewezen dat contact met de natuur de gezondheid bevordert. Mede door de komst van nieuwe media komen kinderen door de jaren heen steeds minder buiten. Zij bewegen hierdoor minder met als gevolg dat er lichamelijke- (obesitas), psychische- en sociale problemen kunnen ontstaan.

Het project Spelen in de Bossen heeft als doel kinderen meer te laten bewegen en ‘het buiten’ te laten ontdekken. Wij gebruiken nieuwe media juist om kinderen hiervoor te stimuleren.”

“We slaan een brug tussen natuur, gezondheid, beweging, beleving en nieuwe media.”

Hoe is het idee voor een app ontstaan?
“Vaak worden de negatieve kanten van gamen, tablet- en smartphone gebruik belicht: binnen zitten, weinig buiten spelen (en niet in de natuur) en overgewicht. De app die wij ontwikkelen zorgt er juist voor dat kinderen naar buiten gaan om in de natuur te spelen.

kiesbeest_app

Onze brug is dus een app geworden, gebouwd met behulp van de techniek augmented reality. De camera op een smartphone of tablet creëert op deze manier een virtuele laag over de bestaande wereld. De app is in een spelvorm gegoten, zodat kinderen bewegen en creatief bezig zijn als zij de handelingen en opdrachten uitvoeren. De app is het middel om de natuur in te gaan, de spelvorm zorgt voor het spelen (en dus bewegen) in de natuur. De spelvorm in combinatie met augmented reality zorgt voor een unieke ervaring. We hebben dit bedacht vanuit de ideologie: Hoofd, Hart en Handen. De kinderen gaan de natuur echt beleven en (her)ontdekken. En omdat ze de natuur op een actieve wijze beleven, zorgen we ervoor dat dit beter beklijft.
Na de eerste ideeën hebben we Staatsbosbeheer en Stichting Natuurwijs benaderd om mee te doen. Samen met de appbouwer PixelPixies zijn we nu de app aan het bouwen.”

“De app in spelvorm in combinatie met augmented reality zorgt voor een unieke ervaring.”

Hoe ver zijn jullie met de uitwerking van het project Spelen in de Bossen? 
“We zitten nog midden in de realisatiefase. We hebben de eerste demo’s gezien en nu wordt de app doorontwikkeld tot de eerste releaseversie. Waarschijnlijk is de release tijden het Cinekids festival in oktober. Ook maken we dan officieel de naam van de app bekend.

In deze fase zien we dat de ideeën uit het projectteam goed door de appbouwer worden vertaald in kindvriendelijke game oplossingen. Tegelijkertijd merken we dat de toepassing van augmented reality heel spannend is. Voor ons als bedenkers, maar ook voor de appbouwers.
Het enige waar we tegenaan lopen is dat er een beperkt budget is. We moeten heel streng voor onszelf zijn en goede keuzes maken. Dat zorgt tegelijkertijd ook voor veel creativiteit.”

Hoe bereiken jullie de doelgroep?  opdracht1_APP
“We willen kinderen van het primair onderwijs bereiken, maar ook kinderen van het voortgezet onderwijs kunnen met de app op een smartphone of tablet aan de slag. Via Stichting Nationale Boomfeestdag kunnen we scholen in heel Nederland benaderen. Daarnaast wordt de app waarschijnlijk gelanceerd op het Cinekids Festival in Amsterdam wat zich ook richt op onze doelgroep. Verder willen we kinderen bereiken door het benaderen van natuurorganisaties en organisaties die zich richten op natuur, jeugd en educatie. En natuurlijk de landelijke media.”

Wat willen jullie over 5 jaar bereikt hebben met Spelen in de Bossen? “In onze toekomstvisie gaan meer kinderen naar buiten, de natuur in. Over 5 jaar is de app die we nu nog aan het bouwen zijn toe aan z’n 3e release. De jeugd gebruikt de app om buiten in de natuur te spelen. Ook worden er meer inventieve toepassingen bedacht die natuur en nieuwe media dichter bij elkaar brengen en elkaar meer versterken.”

Kan het netwerk en geïnteresseerden jullie nog ergens mee helpen?
“We kunnen hulp gebruiken bij de promotie. Omdat we voor de realisatie van het project een beperkt budget hebben, zoeken we manieren en/of ideeën waarmee we zonder budget de app onder de aandacht kunnen brengen bij de doelgroep.”

Voor meer informatie en/of de contactgegevens kun je kijken op de website van Stichting Nationale Boomfeestdag.

Hoe kunnen de makers van Spelen in de Bossen de app –zonder budget- promoten onder de doelgroep? Laat jouw ideeën achter in een reactie hieronder.

Reacties 7

  1. Boupas

    Klinkt als een leuke en handige App. Wel weer jammer dat een grote groep Windows Phone / Windows8 tablet gebruikers hier vergeten wordt. Komt er nog een Windows App?

  2. Huub van Dommelen

    Dankjewel voor je compliment, leuk om te horen! Of een ‘grote groep Windows Phone / Windows8 tablet gebruikers hier vergeten wordt’ is de vraag. Dat zou kunnen, maar dat blijkt vooralsnog niet uit de verkoopcijfers.

    We onderzoeken de mogelijkheid om op termijn ook een versie voor Windows Phone / Tablet uit te brengen. Omdat het marktaandeel van Windows Phone / Tablet nog relatief klein is, is dit niet het eerste platform waar je aan denkt om een app te lanceren. Maar dus eventueel wel in een 2e fase van doorontwikkeling.

  3. Boupas

    Jammer te horen dat Windows phone en Surface / Windows 8 tablets gebruikers bewust in de wacht worden gezet tot “eventueel” een 2e fase.

    Ik hoop dat het onderzoek naar het uitbrengen van een windows versie niet gericht is op het marktaandeel van het besturingssysteem, maar of de gebruiker van een Windows toestel of tablet belangrijk genoeg is voor U als makers. Ik ga uit van een dikke JA. Een andere uitkomst zou ik interpreteren als dat U vindt dat een hele groep leerlingen in het primair onderwijs het negeren waard is.

    Ik wacht de realease van de Windows App dan ook in spanning af!

  4. Huub van Dommelen

    Ik begrijp de teleurstelling, dus dat zullen we zeker meenemen. Maar om een idee te geven, zo zijn er ook spelsituaties in de game die nu ontwikkeld wordt die we op bepaalde onderdelen wel al kunnen optimaliseren na de eerste gebruiker (test)ervaringen, maar op andere onderdelen niet of nog niet. Dat kan een technische reden zijn, de beperkte tijd die we nog hebben tot de lancering of het (helaas) beperkte budget. Al deze items houden we bij en worden bij volgende releaseplannen geïnventariseerd en op haalbaarheid beoordeeld (de 2e fase van doorontwikkeling waarover ik sprak). Het item ‘geschikt maken voor Windows Phone / Windows8 tablet’ maakt deel uit van die inventarisatie. Dank voor het onder de aandacht brengen hiervan.

Laat een reactie achter

Reacties die geplaatst worden zonder in te loggen, worden eerst goedgekeurd door de redactie.