dinsdag 9 maart 2010 | 57x bekeken | 0x gedeeld | Leestijd: 3 minuten

Second Life wil internet binnenhalen

De hype van een paar jaar geleden is dan wel voorbij, maar de virtuele wereld Second Life is nog niet dood. Linden Lab neemt deze week zelfs een kantoor in Amsterdam in gebruik. Vanuit de nieuwe werkruimte in de Jordaan gaat het bedrijf zich nadrukkelijker op de Europese markt richten, al komt volgens topman Mark Kingdon van het bedrijf ook nu al meer dan de helft van de bezoekers van buiten de Verenigde Staten. De keuze voor Amsterdam werd volgens topman Mark Kingdon van Linden ingegeven door overeenkomsten die de stad volgens hem vertoont met de virtuele wereld.

“Dit is een heel creatieve stad, waar om iedere straathoek een verrassing wacht.” Ook de aanwezigheid van internetknooppunt AMS-IX speelt een belangrijke rol. Het bedrijf wil in Amsterdam niet alleen marketing bedrijven, maar gaat in de hoofdstad ook servers neerzetten.

Media-aandacht
Second Life genoot een paar jaar geleden veel media-aandacht. In de driedimensionale online wereld kunnen gebruikers met hun ‘avatars’ rondlopen en contact leggen, maar ook bijvoorbeeld zelf huizen bouwen of gebruiksartikelen maken. Ook kunnen gebruikers stukken virtueel land kopen en weer verkopen of verhuren, al of niet met bebouwing. Veel bedrijven en overheden openden op het hoogtepunt van de hype rond het platform kantoren in Second Life, en hoopten het succes te evenaren van Anshe Chung, de Duits-Chinese oud-lerares die met de handel in virtueel vastgoed de eerste Second Life-miljonair werd.

Lichaamsdelen
In virtuele goederen bestaat – ook op een bescheidener schaal dan het imperium van Chung – binnen Second Life een levendige handel. Veel gebruikers dossen hun avatars voor een paar Amerikaanse dollar uit met een garderobe vol kleren, schoenen, pruiken en zelfs lichaamsdelen, of richten hun virtuele huis in met meubels. Binnen het platform wordt daarvoor een eigen munt gebruikt, de Linden Dollar. Gebruikers kunnen het virtuele geld kopen via Linden Lab, maar hun winsten ook weer terugwisselen voor Amerikaanse dollars of euro’s. Die handel in virtuele goederen en vastgoed is nog altijd het bedrijfsmodel achter het platform. In 2009 waren transacties tussen Second Life-bewoners goed voor 567 miljoen dollar, een groei van 65 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Handelaren hielden daar gezamenlijk zo’n 55 miljoen dollar aan over.

Extra dimensie
Toch zijn de hooggespannen verwachtingen die analisten een paar jaar geleden koesterden wat getemperd. Destijds zagen veel mensen in de virtuele wereld de toekomst van internet. Zo ver is het niet gekomen. “Nóg niet,” zegt Kingdon. “Maar internet wil 3D worden. Vroeger was internet plat. Je had teksten, en links. Toen kwam er video. De volgende logische stap is een extra dimensie.”

Grenzen
Linden hoopt daartoe de grenzen tussen Second Life en het traditionele web te doorbreken. Zo kocht het onlangs het bedrijf Avatars United, dat een sociaal netwerk beheert voor avatars uit verschillende virtuele werelden. Gebruikers kunnen daar hun Second Life-persoonlijkheid contact laten onderhouden met alter ego’s van bijvoorbeeld World of Warcraft-spelers. Ook lanceerde het Linden in februari een nieuwe, nog experimentele versie van de software die nodig is om Second Life te bezoeken. Die lijkt veel meer dan de huidige software op een webbrowser: in een adresbalk bovenin kunnen gebruikers hun bestemming intikken. De nieuwe software maakt het ook gemakkelijk om materiaal van internet in Second Life te integreren. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om binnen de virtuele wereld een YouTube-filmpje te bekijken, of documenten in te zien. “We willen internet meer binnen Second Life halen, en Second Life meer naar internet brengen,” aldus Kingdon.

Collaboratie
De functionaliteit is ook aantrekkelijk voor grote bedrijven, die Second Life – anders dan in de begindagen – vaak niet meer zozeer gebruiken als reclamezuil of winkelgalerij, maar vooral als instrument om samen te werken, te vergaderen of trainingen te houden. Technologiebedrijf IBM, dat binnen Second Life nadrukkelijk aanwezig is, verplaatste bijvoorbeeld vorig jaar zijn IBM Academy naar de online wereld. Het bedrijf bespaarde zo’n 350 duizend dollar door de grote bijeenkomst voor ontwikkelaars in een virtueel conferentiecentrum te houden.

Volgens Kingdon, wiens avatar zelf als gastspreker aanwezig was, wist het bedrijf daarbij de sfeer van een echt congres te creeëren. “De interessantste contacten doe je op congressen vaak op tijdens de pauzes, of door na afloop nog ergens iets te drinken. IBM had daarom bewust vrije tijd in het programma ingeruimd, waarin de aanwezigen inderdaad met elkaar in contact kwamen.”

Laat een reactie achter

Reacties die geplaatst worden zonder in te loggen, worden eerst goedgekeurd door de redactie.