De risico’s van het plaatsen van informatie op internetBoekrecensie: Bewust op internet van Bram Martin

maandag 16 oktober 2017

In het boek Bewust op internet wil auteur Bram Martin ons wijzen op de risico’s die we lopen wanneer we informatie online plaatsen. Voor professionals op het gebied van mediawijsheid heeft dit boek weinig nieuws te vertellen, dus las ik het door de ogen van mijn moeder, mijn buurvrouw en mijn puberkind.

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel gaat over de soorten informatie die er bestaan. Denk aan foto’s, locaties, tijdstippen, documenten, hobby’s, bezittingen, gezondheid en geaardheid. In dit deel wordt ook kort ingegaan op de werking van het www en het verschil tussen openbare en besloten bronnen. Dat levert een opsomming op waarin steeds een korte uitleg wordt gegeven over de verschillende soorten  informatie die er zijn – zoals een video over een ongeluk dat je hebt gehad, een foto van een dure tas of een foto op Funda waar het type sloten op te zien is – maar nog zonder dat daarbij op de risico’s wordt ingegaan. Een eenvoudig maar prima kader om mee te beginnen.

Deel 2 gaat over de risico’s die het plaatsen van deze informatie met zich meebrengt. In dit deel had van mij meer diepgang gemogen. De uitleg over wat er kan gebeuren als je bepaalde informatie online zet blijft bij “uw identiteit kan gemakkelijk worden overgenomen”, “foto’s kunnen makkelijk worden gebruikt om de afgebeelde persoon te pesten” en “als je als jongere een discriminerende opmerking op internet plaatst, maar je wilt later bij een politieke partij, kan het zijn dat je niet wordt toegelaten”. Het wordt nergens echt concreet.

Tot slot belooft deel 3 een overzicht van maatregelen die je kunt nemen, particulier en bedrijfsmatig, om de risico’s te verkleinen. Ook hier geen openbaringen, het is vooral gezond verstand waar Bram Martin op hamert.

Tussen de zinnen door kun je lezen dat Martin verstand van zaken heeft. Hij is gespecialiseerd in online onderzoek naar gegevens die via openbare bronnen te vinden zijn. Hij screent mensen, bijvoorbeeld voor sollicitaties, en helpt organisaties die fraude vermoeden. Je voelt dat de kennis en expertise er zeker zijn, in een volgend boek mogen die er meer uitkomen. Dat zou de leesbaarheid en diepgang ten goede komen. De epiloog van het boek is, zeer passend, getiteld “Ga bewust om met het plaatsen van informatie op internet.” En daarmee is dit boek eigenlijk prachtig samengevat.

Mediawijzer.net ontving van netwerkpartner Aware Online een recensie-exemplaar van dit boek en vroeg blogger Gemma om het boek te recenseren. Bloggers delen hierbij hun eigen mening. Mediawijzer.net maakt altijd zelf de beslissing om een gekregen product wel of niet te (laten) recenseren en ontvangt hiervoor geen vergoeding.