×

We willen graag weten wat je van dit artikel vindt.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Je bijdrage wordt volledig anoniem verwerkt. Bedankt!

Ik wil nu niet meedoen.
dinsdag 5 februari 2019 | 335x bekeken | Leestijd: 5 minuten

Mediajungle: het beste van on- en offline in een mediawijs spelGehonoreerd project uit de Mediawijzer.net Challenge 2017

Hoe maak je een mediawijsheid-tool voor mensen met een LVB die niet belerend is, wel veel informatie geeft en toch leuk is om te gebruiken? Reik, ASVZ en Jouw Omgeving kennen het antwoord en ontwikkelden het spel Mediajungle. Daarmee worden jong en oud op laagdrempelige manier uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan over mediagebruik en mediawijsheid. Mediajungle wordt inmiddels op 250 plekken gespeeld en er zijn mooie plannen voor de toekomst. Een interview met Niels Bloembergen (Reik) over de totstandkoming van het project en de verdere plannen.

In juni 2017 kregen Reik, ASVZ en Jouw Omgeving een stimuleringsbijdrage vanuit de Mediawijzer.net Challenge 2017 met hun idee voor de Mediajungle (destijds Digimant genoemd). Met deze challenge werd het netwerk uitgedaagd om effectieve en duurzame toepassingen te bedenken voor de MediaDiamant. Na een jaar van ontwikkeling is het spel in 2018 opgeleverd.

Hoe ziet het spelen van Mediajungle eruit?

“Mediajungle is een bordspel in combinatie met een (web)app, waarmee de spelers aan de hand van filmpjes, doe- en discussieopdrachten in gesprek gaan over media en mediawijsheid. Mediajungle is er voor iedereen vanaf ongeveer 8 jaar, met of zonder beperking, en kan overal gespeeld worden waar maar een internetverbinding is.

Het spel kun je spelen op zowel individueel als teamniveau. Je opent de app, bijvoorbeeld op de tablet of het digibord, waarin je precies vindt wat je moet doen. Wanneer je in de app jouw aap hebt uitgekozen, zet je deze ook analoog op het spelbord bij start. Vervolgens geeft de eerste speler een slinger aan het digitale rad. Er verschijnt een vraag, een opdracht of je speelt een minigame. Deze gaan over onderwerpen die uiteenlopen van selfies en gamen tot online pesten en sexting. Het spel is een praktische tool waarmee je op een laagdrempelige en leuke manier het gesprek aangaat en kunt leren van elkaar.

Kom je er niet uit of wil je meer informatie? Dan is de ‘slimme aap’ je vriend. Deze kan altijd ingezet worden om extra informatie te verschaffen of een leuk weetje te geven over de vraag of opdracht. Tijdens de reis door de jungle is het de bedoeling dat je er zoveel mogelijk ‘digimanten’ verzamelt. Degene die hier op het eind de meeste van heeft is de winnaar. In principe is natuurlijk iedereen winnaar, wanneer er een waardevol gesprek over media is gevoerd. Iedereen leert van elkaar!”

Hoe komt de MediaDiamant terug in het spel?

“De MediaDiamant is de inhoudelijke basis van alle content die je in de jungle tegenkomt. Alle opdrachten of vragen zijn ondergebracht in een van de categorieën van de MediaDiamant: plezier, balans, samen, inhoud en veilig. Dit is ook te zien bij de vragen. Voor onszelf was het een nuttige tool om in de gaten te houden dat we mediagebruik van alle kanten belichten. Het draait dus niet alleen om de risico’s en veiligheid, maar ook zeker om plezier.”

Hoe is het idee voor de ontwikkeling van een bordspel en (web)app als spel ontstaan?

“De ontwikkelingen, trends en activiteiten rondom media gaan enorm snel. Als je een informatief spel wilt ontwikkelen dat bij veranderingen snel bijgesteld kan worden, dan kom je al snel uit op een digitale variant. Met Mediajungle kunnen we direct inspringen op de actualiteit. Om het spel up-to-date te houden proberen we structureel te vernieuwen en te verversen. Momenteel zetten we in op nieuwe video’s.

Daarnaast wisten we dat onze primaire doelgroep (mensen met een LVB) graag bordspellen spelen. Een bordspel nodigt uit en is gewoon gezellig. Ook is het voor veel mensen prettig om niet continu iemand aan te hoeven kijken tijdens een gesprek. Als je dat lastig vindt, kijk je gewoon je aap op het speelbord aan. Met Mediajungle verbinden we dus de sterke elementen van offline en online.”

En wie waren daarbij betrokken?

“Het ontwerp, de techniek en de spelopzet hebben we samen met Klarekoek ontwikkeld, naar aanleiding van de eerste opzet die we (Anke van Breugel en Niels Bloembergen) samen met Jacco Shumacher van Jouw Omgeving ontwikkelden. Uiteraard deden we dit alles samen met cliënten, begeleiders en behandelaren. Ook hebben studenten van de Hanze Hogeschool het spel getest en onderzocht. Voor de content hebben we naast onze eigen input (en die van cliënten) ook diverse professionals en collega’s benaderd. Een ware coproductie.”

Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen en waar staat het project nu?

“Hoe maak je een tool die niet belerend is, wel veel informatie geeft en toch vet is om te spelen? Dat was best lastig. Bovendien wil je het simpel houden, maar ook weer niet saai. Ook was het niet altijd gemakkelijk om alles binnen het budget te houden. Gelukkig zijn we enorm gesteund door onze werkgevers Reik (Alliade) en ASVZ. Mediajungle is af en wordt volop gespeeld. Maar klaar zijn we nog niet: we willen door-ontwikkelen en dat gaat ook gebeuren. Bovendien is er interesse vanuit organisaties die Mediajungle voor andere lastig bespreekbare onderwerpen in willen zetten, zoals seksualiteit en middelengebruik.”

Hoe bereiken jullie de doelgroep?

“In principe bereiken we de uiteindelijke doelgroep, mensen met een LVB, via instellingen en scholen. Deze bereiken we door zowel online als offline goed zichtbaar te zijn. Daarnaast zijn we actief op alle bekende sociale mediaplatformen en staan we op alle bekende passende congressen met een workshop of een stand. Er is een enorme vraag naar praktische tools op dit gebied; dat is inmiddels wel gebleken. Mediajungle wordt inmiddels op 400 plekken gespeeld in Nederland en België.”

Waar kan het netwerk van Mediawijzer.net jullie bij helpen?

“Bekendheid binnen het netwerk en misschien bij de doorontwikkeling een verbinding met nieuwe partners. We willen heel graag dat de figuren (de apen) uit Mediajungle echt gaan leven op verschillende sociale mediaplatformen. Zo kunnen bijvoorbeeld jongeren buiten Mediajungle om vragen stellen aan onze slimme aap. Dan zitten we echt waar onze doelgroep ook is. Dit idee vraagt nog veel denkwerk en menskracht. Misschien iets om samen met meerdere netwerkpartners op te bouwen?”

Met vragen en ideeën kan gemaild worden naar niels@digimant.nl

 


Meer lezen over de MediaDiamant?

» #MediaDiamant & de mediacoach: kapstok voor gesprek over mediaopvoeding
» #MediaDiamant in de Bibliotheek: De vragen van ouders als uitgangspunt
» #MediaDiamant in de zorg: Geen internetpolitie, wél maatwerk

Laat een reactie achter

Reacties die geplaatst worden zonder in te loggen, worden eerst goedgekeurd door de redactie.