woensdag 10 december 2014 | 317x bekeken | 8x gedeeld | Leestijd: 3 minuten

3, 2, 1… LEGO!

Op zaterdag 22 november was de regiofinale van de FIRST LEGO League (FLL) in Utrecht. In het prachtige gebouw van Creative College in Overvecht streden 7 scholen voor een plek in de Benelux finale. Ieder team heeft zich de afgelopen maanden voorbereid, onder andere door een eigen LEGO robot te bouwen én programmeren.

Een verslag van deze dag en mijn verslag van het toernooi als jurylid.

FIRST LEGO League

De FIRST LEGO League (FIRST staat voor For Inspiration and Recognition of Science and Technology) bestaat sinds 1998 en is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Kinderen van 9 tot 15 jaar strijden tegen elkaar met hun eigen LEGO robot, waarmee ze op de wedstrijdtafel verschillende missies uitvoeren.

Kinderen denken vaak dat het bouwen en programmeren van de LEGO robot het belangrijkste onderdeel is, maar minstens zo belangrijk is het uitvoeren van een project én aantonen dat ze goed kunnen samenwerken. Elk team presenteert hun voorbereidingen op deze 3 gebieden:

  • robot design
  • project
  • core values

Hiervoor worden de kinderen door de jury beoordeeld op hun inspanningen. Tot slot probeert de robot op de wedstrijdtafel zoveel mogelijk missies te voltooien.

In dit filmpje wordt het onderdeel ‘project’ uitgelegd.

Robot missies

In de wedstrijdzaal staan 2 wedstrijdtafels tegen elkaar aan, zodat 2 teams tegelijkertijd tegen elkaar kunnen strijden. Ze bereiden zich voor door alle hulpstukken klaar te leggen en de strategie nog één keer door te spreken. Als ze klaar zijn, geven de scheidsrechters een teken en telt de presentator af: “3, 2, 1… LEGO!” Op een groot scherm telt een klok 2,5 minuut af. Direct rijden de LEGO robots naar hun 1e missie, bijvoorbeeld het openen van een deur, het grijpen van een ring of een bal in een doel gooien. Het gaat niet altijd zoals gehoopt, maar als de robot de missie goed uitvoert, geeft dat een enorme kick!

FIRST LEGO League - battle van zelfgemaakte robots

Als de wedstrijd is afgelopen, wordt het scoreformulier ingevuld en maken de volgende 2 teams zich klaar voor een nieuwe wedstrijd. Gedurende de dag heeft een team 3 wedstrijden, dus ze kunnen zich steeds proberen te verbeteren.

Mijn bevindingen als jurylid

Ieder team presenteert een project waaraan ze de afgelopen maanden hebben gewerkt. Samen met collega Gerard Dummer ben ik jurylid om te bepalen welk project het beste is. De presentaties zijn zeer divers; van een vliegend schoolgebouw tot een 3D voedselprinter om het mondiale voedseltekort te bestrijden.

Het mooiste project is van basisschool De Kubus. Zij hebben onderzocht hoe de virtual reality bril Oculus Rift kinderen met autisme kan helpen om beter te leren. Niet alleen is dit een innovatieve oplossing, het is ook een betekenisvol en niet ondenkbaar is in het onderwijs. Bovendien hebben de leerlingen voor hun project meerdere experts geraadpleegd en een kwalitatief goede projectcyclus doorlopen!

De winnaar

Door de vele verschillende onderdelen zijn er aan het eind van de dag veel prijzen uit te reiken. De meeste teams gaan met tenminste één prijs naar huis. Het uitgangspunt van de FLL is dat kinderen plezier hebben, leren samenwerken en enthousiast worden voor techniek!

Aan het eind van de dag wint één team de Champion’s Trophy. Dit is het team dat gemiddeld op elk gebied het beste scoort en dat is basisschool De Kleine Dichter uit Amersfoort. Zij mogen door naar de Benelux finale op 7 februari 2015. Dit team heeft vorig jaar ook mee gedaan met de FLL en ze zijn, wellicht daardoor, goed voorbereid. Ze hebben een goede robot, een mooi project over een 3D voedselprinter én ze hebben gedurende de dag laten zien dat ze sportief, behulpzaam en enthousiast zijn.

Champion’s Trophy

De link met het Mediawijsheid Competentiemodel

Op het 1e gezicht lijkt de FLL misschien niet zo veel met mediawijsheid te maken te hebben, maar gedurende de dag werd deze koppeling steeds duidelijker. Ten 1e zijn de kinderen ontzettend druk met het bouwen en programmeren van hun eigen LEGO robot, wat mooi aansluit bij de competentie Apparaten, software en toepassingen gebruiken. Ten 2e is de dag van de regiofinale zelf een overduidelijk voorbeeld van mediawijsheid. Continu worden de kinderen geïnterviewd, gefilmd en gefotografeerd. Kinderen ervaren hierdoor de gemedialiseerde samenleving.

Een mooie illustratie hiervan is het openingspraatje van de presentator. Hij eindigt met de woorden: “Geniet van deze dag! Post op je Facebook, Twitter en Instagram. De hashtag van de dag is #FLL!”. De reactie van een jongen uit groep 7 hierop is tekenend: “Ik heb de hele klas geappt dat ze vandaag op #FLL moeten kijken!” Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is…

Laat een reactie achter

Reacties die geplaatst worden zonder in te loggen, worden eerst goedgekeurd door de redactie.